Niet zo lang geleden plaatste iemand uit mijn netwerk op Linkedin een post die mijn aandacht trok. Hierin uitte hij zijn ongenoegen  – even kort in mijn eigen woorden samengevat – dat nadat hij een prospect heeft bezocht, zich heeft ingespannen om een voorstel op maat te doen, vervolgens follow- up doet, geen enkele feedback meer van de ontvanger krijgt. Terecht merkt hij mijn inziens op, even laten weten dat het voorstel niet aan de verwachtingen voldoet of dat er voor een andere leverancier is gekozen, is ook een reactie. En indien ook nog eens inhoudelijk onderbouwd, leerzaam en nuttig! Fijn als iemand daar de moeite voor neemt.

Sinds mei van dit jaar heb ik de stap gezet om als zelfstandig interim manager en adviseur aan de slag te gaan. Een stap waar ik nog elke dag van geniet. Het is een leerzaam en zeer boeiend proces om opdrachten te krijgen, dat geeft enorm veel energie en heeft er inmiddels toe geleid dat ik aan een aantal boeiende projecten een bijdrage mag leveren.

Om mijn netwerk en kans op een opdracht te vergroten, heb ik mij ook aangemeld bij een aantal bedrijven die bemiddelen in opdrachten voor ZZP’ers. Ook daar ben ik geconfronteerd met het bijzondere fenomeen dat sommige van deze bedrijven ondanks de belofte die op de website wordt gedaan, je na de bevestiging van de inschrijving nooit meer iets verneemt. Nou is dat helemaal niet erg, als je dat gewoon helder en transparant communiceert. Iets in de trant van “wij beoordelen jouw cv en indien je binnen 1 week niets van ons hebt vernomen, past jouw profiel niet bij de opdrachten die wij doorgaans in portefeuille hebben”. Maar helaas wordt juist vaak het tegenovergestelde op de website beweerd “wij nemen snel contact met je op zodra we jouw cv binnen hebben zodat we kunnen bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen”.

Nou kennelijk niets is mijn conclusie dan maar als ik niets meer verneem.

Wat is hiervan de onderliggende reden? Is het arrogantie, het niet op orde hebben van je processen, gebrek aan fatsoen, gebrek aan commitment bij de medewerkers om het gedachtegoed van het bedrijf uit te dragen, tijdgebrek……

Waar het naar mijn mening vaak op neerkomt, het ontbreekt bij dergelijke bedrijven om een of andere reden aan aandacht. Aandacht voor (potentiele) leveranciers, aandacht voor klanten of het kan zo ook maar eens zijn, aandacht voor de medewerkers….